Leerplandoelen
Maatschappij en welzijn
MWa4.16 De leerlingen verklaren het belang van hygiënisch, veilig, ergonomisch en milieubewust handelen.
MWa4.18 De leerlingen maken gebruik van aangereikte presentatietechnieken bij het creatief uitwerken van een opdracht.
STEM-technieken en STEM-wetenschappen
STa7.1 Leerlingen vergelijken verklaringen aan de hand van waarnemingen
STa8.1 Leerlingen combineren informatie uit verschillende bronnen en weergaves (tekst, tabellen, grafieken, diagrammen,
…) in functie van een verklaring of oplossing.
…) in functie van een verklaring of oplossing.
Lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid
1.7.5 De leerlingen begrijpen het concept ‘gender’.
1.16 De leerlingen uiten hun gevoelens respectvol.
1.17 De leerlingen benoemen met behulp van richtvragen bij een gebeurtenis hun gedachten, gevoelens en gedrag en de gevolgen van die gebeurtenis voor zichzelf.
Nederlands
2.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem.
2.4 De leerlingen selecteren relevante informatie in geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
2.5 De leerlingen nemen eenvoudige notities bij het lezen en beluisteren van teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
2.7 De leerlingen drukken zich op een creatieve manier uit.
2.8 De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.
2.9 De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van het Standaardnederlands als taalsysteem ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
Sociaal-relationele competenties
5.1 De leerlingen bewaken in interacties hun eigen fysieke en mentale grenzen.
5.2 De leerlingen houden in interacties rekening met de opvattingen, fysieke en mentale grenzen en emoties van anderen.
5.5 De leerlingen dragen in groepsactiviteiten met een welomschreven opdracht actief bij aan de uitwerking van een gezamenlijk resultaat.
Wiskunde en technologie
6.1 De leerlingen voeren bewerkingen uit met natuurlijke, gehele en rationale getallen.
6.1.1 De leerlingen herkennen de begrippen som, termen, verschil, product.
6.1.13 De leerlingen tellen natuurlijke en gehele getallen op.
6.1.14 De leerlingen trekken natuurlijke en gehele getallen af.
6.1.15 De leerlingen vermenigvuldigen natuurlijke en gehele getallen.
6.1.16 De leerlingen delen natuurlijke en gehele getallen.
6.1.19 De leerlingen passen de volgorde van de bewerkingen correct toe bij het uitvoeren van bewerkingen met natuurlijke en gehele getallen.
Burgerschapcompetenties
7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten.
7.9 De leerlingen illustreren het belang van individuele en gezamenlijke acties en engagement voor de samenleving.
7.11 De leerlingen handelen duurzaam in een schoolse context.
7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau.
Leercompetenties
13.17.4 De leerlingen reflecteren samen (met de leerkracht) over het resultaat.