Leerplandoelen
Socio-emotionele ontwikkeling
SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
SEiv2 De eigenheid en grenzen van anderen respecteren
SEsb4 Genderbewust zijn, gendervriendelijk handelen en verschillende relatievormen (h)erkennen
Ontwikkeling van een innerlijk kompas
IKid1 Basisvertrouwen ontwikkelen
IKwn2 Gewetensvol en verantwoord handelen
IKvk1 Plezier beleven en voldoening ervaren bij spelen, leren en leven
IKvk2 Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
IKvk4 Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
IVzv1 Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen
IVzv2 Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
IVzv3 Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
IVzv4 Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken
IVzv5 Op een constructieve manier met feedback omgaan
IVoc1 Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren
IVoc2 Exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich
IVoc5 Informatiebronnen hanteren
IVoz1 Initiatief nemen. Een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast en volhardend vorm en inhoud geven
IVoz2 Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen
IVoz3 Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen voor bedenken
IVds1 De complexiteit van gebeurtenissen in de wereld ervaren, vaststellen en uitdrukken welke de gevolgen ervan zijn hier en elders, nu en later
IVds2 Beseffen dat wat we hier en nu doen gevolgen heeft voor later en voor anderen elders op de wereld
IVds3 Bijdragen aan een zinvolle samenleving waar een plaats is voor iedereen en respectvol omgaan met en zorgen voor de kwetsbare ander
IVds4 Zorgzaam omgaan met de schepping, zich inzetten voor een leefbare planeet
IVds5 Bewust omgaan met consumeren
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld
OWsa7 Het nut en het belang ervaren, onderzoeken en illustreren van instellingen, organisaties en verenigingen die de kwaliteit van het samenleven bevorderen
OWti2 Tijdsbegrippen en verschillende soorten kalenders functioneel gebruiken
OWru6 Kaartbegrip, oriëntatie- en kaartvaardigheid ontwikkelen
OWna7 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden
Muzische grondhouding
MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden
Taalontwikkeling
TOtg1 Plezier beleven aan taal en het spelen met taal
TOtg4 Mondeling en schriftelijk willen en durven communiceren en het nut daarvan inzien
TOtg5 Bereid zijn om taal correct, verzorgd en gepast te gebruiken
TOmn1 Een mondelinge boodschap verwerken
TOmn2 Een mondelinge boodschap overbrengen
TOmn3 Actief deelnemen aan een gesprek
TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken
TOsn2 Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen
Logisch en wiskundig denken
WDlw1 Inzien en vaststellen hoe men wiskunde en logisch denken kan gebruiken om problemen uit het dagelijkse leven op te lossen en daarbij waardering opbrengen voor wiskunde als dimensie van menselijke inventiviteit
WDlw4 Redeneren over wiskundige patronen en verbanden
WDlw8 Geloven in de eigen wiskundige bekwaamheid en groeikracht door actief en constructief problemen op te lossen. Inzicht verwerven in het nut van wiskunde in studies en beroepen
WDgk2 Inzicht verwerven in tellen
WDrv1 De meest geschikte rekenwijze kiezen
WDrv3 De rekenmachine met inzicht gebruiken
WDrv4 Handig hoofdrekenen
WDmk2 Inzicht verwerven in meetkundige objecten
Meer informatie hierover vind je terug op Onderwijs Vlaanderen.