Leerplandoelen
Maatschappij en welzijn
M+Wb1 De leerlingen nemen een onderzoekende houding aan.
M+Wb2 De leerlingen handelen methodisch bij het realiseren van een opdracht.
M+Wb3 De leerlingen handelen milieubewust.
M+Wb4 De leerlingen gebruiken basisbegrippen (vakterminologie) op een correcte manier.
M+Wb6 De leerlingen onderbouwen een eigen mening.
M+Wb8 De leerlingen passen reflectievaardigheden toe.
M+Wb20 De leerlingen participeren actief aan sociaal engagement.
Maatschappelijke vorming
MAVOb12 De leerlingen dragen bij een welomschreven groepsopdracht bij aan het tot stand komen van een gezamenlijk resultaat:
- ze voeren taken uit die bij een rol horen;
- ze gebruiken een taakverdeling;
- ze bewaken de tijd;
- ze evalueren het eindresultaat, de eigen bijdrage en die van anderen.
MAVOb28 De leerlingen leggen aan de hand van een voorbeeld uit wat duurzame ontwikkeling betekent.
Nederlands
NEDb6 De leerlingen nemen actief deel aan eenvoudige mondelinge en schriftelijke interactie.
NEDb7 De leerlingen gebruiken gekende en nieuwe woorden, woordgroepen en heel eenvoudig figuurlijk taalgebruik op een gepaste manier om een boodschap over te brengen.
NEDb15 De leerlingen tonen durf om met taal aan de slag te gaan.
NEDb16 De leerlingen gebruiken taal als instrument om eigen gedachten, gevoelens en ervaringen te ordenen.
Wiskunde
WISb1 De leerlingen lossen vraagstukken op door een specifieke oplossingsmethode te gebruiken.
WISb2 De leerlingen lossen problemen op door gebruik te maken van wiskundige kennis, vaardigheden en heuristieken.
WISb4 De leerlingen begrijpen wiskundige terminologie, onder meer bij het uitvoeren van bewerkingen.
WISb8 De leerlingen gebruiken hulpmiddelen selectief en doelgericht.
Gemeenschappelijk funderend leerplan
GFLab1 De leerlingen drukken hun overtuiging uit en laten hun mening blijken.
GFLab2 De leerlingen durven de eigen emotionele kwetsbaarheid verwoorden in een gepaste taal en met respect voor de eigenheid van een ander.
GFLab3 De leerlingen bewaken in interacties de eigen fysieke en mentale grenzen en die van anderen.
GFLab6 De leerlingen werken samen met andere leerlingen om gezamenlijk leerdoelen te bereiken en om bij te dragen aan het gezamenlijke resultaat.
GFLab11 De leerlingen laten zien hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan een samenleving waar plaats is voor iedereen.
GFLab12 De leerlingen gaan respectvol en constructief om met individuen en groepen in een diverse samenleving.
GFLab13 De leerlingen komen op voor de eerbiediging van de rechten van de mens en het kind en voor sociale rechtvaardigheid, voor zover het relevant is voor hun eigen leefwereld.
GFLab16 De leerlingen werken mee aan een duurzame, rechtvaardige en inspirerende samenleving
GFLab29 De leerlingen gebruiken verklarende overzichten om informatie in digitale en niet digitale bronnen te vinden: legenda, schaal, oriëntatie van een kaart, determineertabel.
GFLab30 De leerlingen verwerken informatie uit een beperkt aantal bronnen.
GFLab32 De leerlingen nemen eenvoudige notities in functie van informatieverwerking en communicatie.
GFLab35 De leerlingen gebruiken school-en vaktaal in functie van het leerproces.